RANDONEE – NYTT AV ÅRET

Publisert av Finn Solbakken den 13.11.18. Oppdatert 07.02.19.

Fra i år har vi utvidet aktivitetsområdene våre til også å omfatte randonee. Vi har inngått et samarbeid med Jørgen Aamot – tindeveileder som bor i Hemsedal. Jørgen har på planen å skrive en bok om randonee-mulighetene i Hemsedal. Fri Flyt vil stå som utgiver og distribuere boka. Hemsedal Skiforening har sammen med Jørgen søkt midler fra Gjensidigestiftelsen om støtte til prosjeket. I tillegg vil Hemsedal Skiforening yte økonomisk støtte til arbeidet.

En av ideene det jobbes med er Topp 10 Vinter. I tillegg til kart og rutebeskrivelser med gradering av turene, er tanken å gjøre informasjon og anbefaling om rutevalg lett tilgjengelig for alle. Informasjonsskilt ved foten av fjellene er en av mulighetene.

Jørgen vil gjennom sitt firma Fjellsentralen AS tilby skredkurs til skiforeningens medlemmer. Kursene går over to dager og vil koste 3000,- kroner for foreningens medlemmer. Besøk www.fjellsentralen.nofor kursdatoer, mer informasjon og påmelding.

Vi jobber også med muligheten for å sette opp «Randobussen», som kjører deg til start og henter deg på andre siden av fjellet.

Jørgen har 25 års veiledererfaring innen snø, fjell og is og er internasjonalt godkjent tindevegleder. Han har kjørt på ski og klatret over hele verden med blant annet tre skiekspedisjoner til høye fjell i Himalaya. Jørgen har studert friluftsliv i tre år ved høyskolen i Bø og har bidratt til flere bokutgivelser om ski og klatring. Når NORTIND skal utdanne nye tindevegledere brukes Jørgen som veileder innen emnene snø, ski og skred. Han bor i Hemsedal der han også arbeider for NVE som skredvarsler og som skredobservatør.